۱۳۹۸ تیر ۳, دوشنبه

روح القدس



روح‌القدس خود خدا است. او یکی از سه شخصیت تثلیث است. همه مسیحیان ایمان دارند که خدا در ذات خود، واحد است، اما در عین حال، همواره در این ذات واحد، سه شکل یا حالت هستی وجود دارد که هر سه کاملا خدا هستند؛ این سه شکل یا حالت عبارتند از : "پدر" ما که در آسمان است، "پسر" که به زمین آمد و انسان شد، و "روح‌القدس" که در قلب ایمانداران زندگی می‌کند. عیسی مسیح و روح‌القدس بخشهایی از خدا نیستند؛ آنان به شکل کامل خدا هستند. درک این موضوع برای ما مشکل است، اما این حقیقتی است که در کتاب مقدس تعلیم داده شده است. برای مثال، هنگامی که عیسی تعمید گرفت، روح‌القدس به شکل کبوتری بر او نازل شد و پدر از آسمان سخن گفت و فرمود: "تو فرزند عزیز من هستی که از تو بسیار خشنودم ( مرقس ۱ :  ۹ - ۱۱ )عیسی به ما فرمود که به اسم پدر و پسر و روح‌القدس تعمید دهیم. ( متی ۲۸: ۱۹ ). پولس رسول چنین دعا کرد: فیض خداوند ما عیسی مسیح با همه شما باد! محبت خدا و رفاقت روح القدس نصیب شما گردد. ( دوم قرنتیان ۱۳: ۱۴ ). سه شخصیت تثلیث پیوسته در کنار یکدیگر ذکر شده اند. در افسسیان ۲: ۱۸ آمده است" حال همه ما، چه یهودی و چه غیر یهودی، به یاری روح خدا و در اثر آن فداکاری که مسیح برای ما انجام داده، میتوانیم به حضور پدر آسمانی مان خدا راه یابیم". و یا در جای دیگر می خوانیم" ما همه اعضای یک بدن هستیم و در همگی‌ ما یک "روح" ساکن است، یعنی‌ روح القدس، و همه ما برای رسیدن به یک امید دعوت شده‌ایم. یعنی‌ به آن جلالی که خدا برای ما تدارک دیده است. برای ما فقط یک خداوند، یک ایمان و یک تعمید وجود دارد. همه ما یک خدا داریم که پدر همه ما و بالاتر از همه ما و در همه ماست و در تمام ذرّات وجود ما زندگی‌ می‌کند. ( افسسیان ۴ : ۴ - ۶ )
هر سه شخصیت یعنی پدر، پسر و روح‌القدس از یکدیگر متمایزند. در یوحنا ۱۴: ۱۶-۱۷ آمده است:" من از پدرم درخواست خواهم کرد تا پشتیبان و تسلی‌ بخش دیگری به شما عطا نماید که همیشه با شما بماند. این پشتیبان و تسلی‌ بخش همان روح القدس است که شما را با تمام حقایق آشنا خواهد کرد.....
در اول قرنتیان ۱۲: ۴ - ۶ می خوانیم:" گر چه عطایایی که خدا به ما می‌بخشد گوناگون است، اما اصل و منشأ تمام آنها، روح القدس است. با اینکه می‌توان خدا را از راه‌های مختلف خدمت کرد، اما همه همان خداوند را خدمت می‌‌کنیم. خدا یکی‌ است، اما به صورت‌های مختلف در زندگی‌ ما عمل می‌‌کند. او همان خداست که در ما و بوسیله ما که از آن او هستیم، کار می‌‌کند.
 در اول پطرس ۱: ۲آمده است:" از درگاه خداوند، طالب رحمت و آرامش برای شما می‌‌باشم.‌ای عزیزان، خدای پدر از مدتها پیش شما را برگزید، زیرا او از پیش می‌‌دانست که شما به او ایمان خواهید آورد. روح خدا نیز شما را با خون عیسی مسیح پاک ساخته تا بتوانید طبق خواست مسیح زندگی‌ کنید".
در حالی که هر سه شخصیت یعنی پدر، پسر و روح‌القدس از یکدیگر متمایزند اما آنان در عین حال با یکدیگربرابرند. هر سه شخصیت "خدا" خوانده می‌شوند. یوحنا ۶: ۲۷ ) و ( عبرانیان ۱: ۸ )
هر سه حیات می‌بخشند ( یوحنا ۵: ۲۱ ) و ( رومیان ۸: ۱۱ ) و هر سه حرمتی را که شایستۀ خدا است، دریافت می‌دارند ( یوحنا ۵: ۲۳ ) و ( دوم قرنتیان ۱۳: ۱۴ ) و هر سه ازلی هستند ( یوحنا ۱: ۱ ) و (  عبرانیان ۹: ۱۴ ).
شعلۀ روح‌القدس را می‌توان اطفا کرد ( اول تسالونیکیان ۵: ۱۹ )، اما روح‌القدس نوعی نیرو یا انرژی نیست. او نیز دارای شخصیت است، روح‌القدس نیز همانند دیگر اعضای تثلیث، در رابطه خود با ما، شخصیت دارد. او سخن می‌گوید ( اعمال رسولان ۱۳:  ۲)، و می‌تواند محزون شود ( اشعیا ۶۳: ۱۰ ) و ( افسسیان ۴: ۳۰ ) ، و می‌تواند مورد بی حرمتی قرار گیرد ( عبرانیان ۱۰: ۲۹ ). سخن گفتن بر ضد روح‌القدس کفر گویی قلمداد می‌شود و گناهی است که آمرزیده نخواهد شد ( مرقس ۳ : ۲۸ - ۲۹ ). 
روح‌القدس با پدر و پسر یکی است . ما می‌توانیم این امر را در رومیان ۸ : ۹ - ۱۰ مشاهده کنیم؛ در این آیه ها، کلمات "روح‌القدس"، "روح خدا"، "روح مسیح"، و "مسیح" به طور هم معنی به جای یکدیگر بکار می‌روند و همه به معنی "خدا" هستند. این یکی بودن بدین معنی نیست که هویت پدر و پسر و روح‌القدس یکی است. پسر پدر نیست، بلکه پسر یگانه پدر است ( یوحنا ۳: ۱۶ ).
 و روح‌القدس نیز پدر و پسر نیست، بلکه توسط پسر و پدر فرستاده می‌شود ( یوحنا ۱۵: ۲۶ ). اما فکر، اراده و هدف هر سه شخصیت واحد است، همانگونه که ذاتشان نیز واحد است. برخی خدای تثلیث را به تخم مرغی تشبیه کرده اند که از سه بخش پوسته، سفیده و زرده تشکیل شده، اما هر سه با هم تخم مرغ را تشکیل می‌دهند. اما خدا سه بخش ندارد، زیرا او ذات واحد است. همچنین برخی نیز تشبیه آب را به کار می‌برند که به سه شکل آب، یخ و بخار وجود دارد، اما در اصل یک چیز واحد است. در مقایسه قبلی، این تشبیه مناسب تر است، زیرا در هر سه شکل، ماده واحدی دیده می‌شود. اما مشکل این تشبیه آن است که آب همزمان نمی‌تواند در هرشکل وجود داشته باشد، در حالی که خدا در آن واحد، دارای سه شخصیت است. ( مرقس ۱ : ۱۰- ۱۱ )

هیچ نظری موجود نیست: