۱۳۹۷ مرداد ۲۳, سه‌شنبه

تعميد روح القدس

 اصطلاح تعمید ‏روح‏القدس‏‏ از عبارت "او شما را به ‏روح‏القدس‏‏ و آتش تعمید خواهد داد" (لوقا ۳: ۱۶) سرچشمه می‏‏گیرد، به بیان دیگرسخن از فرو رفتن در روح است درست همانطوری كه یوحنای تعمید دهنده ایمانداران را با فرو بردن آنها در آب تعمید داده بود به همین ترتیب ایمانداران باید در پری روح فرو برده شوند. 
خدا از طریق مسیح آغاز جدیدی شروع كرد و او نخست زاده كسانی شد كه روح بر آنها نازل شد. خدا این كار را كرد تا از طریق مسیح همان روح را بر دیگر نخست زادگان، "افاضه كند". 
پسر خدا كه توسط روح تولید شده بود و پسر انسان نیز بود، در آغاز خدمت خود بر زمین، ‏روح‏القدس‏‏ را دریافت كرد تا بتواند همان ‏روح‏القدس‏‏ را به تمام كسانی كه از نو متولد شده بودند و قرار بود فدیه شوند، عطا كند. به همین مناسبت روح‏القدس روح فرزند خواندگی نیز نامیده می‏‏شود (رومیان ۱۵:۸). 
اوﻟﻴﻦ ﺗﺠﺮﺑﺔ ﻛﻨﺘﺮل روح ﺧﺪا ﺑﺮ ﻧﻔﺲ ﻣﺎ را ﺗﻌﻤﻴﺪ روح اﻟﻘﺪس می‏خوانند. ﺑﻌﺪ از آن ﻛﻪ ﻣﺎ ﻳک ﺑﺎر ﺑﻪ ﻃﻮر عملی‏‏ و ﻣﻠﻤﻮس، اﻳﻦ ﺗﺴﻠﻴﻢ را ﻳﺎد ﮔﺮﻓﺘﻴﻢ می‏باید ﻫﺮ روزه ﻧﻔﺲ ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻛﻨﺘﺮل روح ﺧﺪا ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻧﻤﺎﺋﻴﻢ ﺗﺎ از ﻣﺎ ﺑﺮای اﺟﺮای ﻛﺎر ﻋﻈﻴﻢ ﺧﻮد اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨﺪ. از آن ﺑﻪ ﺑﻌﺪ اﻳﻦ ﺗﺴﻠﻴﻢ روزاﻧﻪ ﺑﻪ ﭘﺮی روح‏القدس ﻣﻌﺮوف اﺳﺖ و ﻛﻼم خدا ﻣﺎ را ﺑﻪ ﭘﺮی روزاﻧﻪ؛ ﺗﺸﻮﻳﻖ می‏کند. 
ﻳک اﻳﻤﺎﻧﺪار ﺑﻪ ﻣﺴﻴﺢ در زﻣﺎن ﺗﻮﻟﺪ ﺗﺎزه ﺻﺪ درﺻﺪ روح اﻟﻘﺪس را درﻳﺎﻓﺖ می‏ﻛﻨﺪ. ولی‏‏ ﻳک اﻳﻤﺎﻧﺪار ﻳﺎ ﺑﻮاﺳﻄﻪ ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻣﺨﺼﻮص و ﻳﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﮔﻨﺎه و ﻳﺎ ﺑﻨﺪﻫﺎ نمی‏‏ﺘﻮاﻧﺪ ﺻﺪ در ﺻﺪ روان ﺧﻮد را ﺑﻪ روح اﻟﻘﺪس ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻛﻨﺪ. در اﻳﻦ ﺻﻮرت ﻧﻔﺲ ﻣﺎ ﻫﻨﻮز در ﻛﻨﺘﺮل ﻣﺎﺳﺖ و ﻃﺒﻖ این آﻳﻪ ﺑﺎ روح در ﻧﺰاع است. "زﻳﺮا ﺧﻮاﻫﺶ ﺟﺴﻢ ﺑﻪ ﺧﻼف روح اﺳﺖ و ﺧﻮاﻫﺶ روح ﺑﻪ ﺧﻼف ﺟﺴﻢ و اﻳ ﺑﺎ دو ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﻨﺎزﻋﻪ میﻛﻨﻨﺪ ﺑﻄﻮری ﻛﻪ آنچه می‏خواهید نمی‏ﻛﻨﻴﺪ" (غلاطیان ۵: ۱۷). 
در زمانی‏‏ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺗﻮﻟﺪ ﺗﺎزه می‏ﻳﺎﺑﻴﻢ، ﺧﺪا روح ﺗﺎزه‏ای ‏‏از ﺟﻨﺲ روح ﺧﻮد ﺑﻪ ﻣﺎ ﻫﺪﻳﻪ می‏دﻫﺪ ولی روان می‏باید ﻳﺎد ﺑﮕﻴﺮد ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﺴﻠﻴﻢ این روح ﮔﺮدد. ﻧﻔﺲ ﻣﺎ در طی سالهای بسیار زیادی ﻛﻨﺘﺮل ﻛﻨﻨﺪة زندگی‏‏ ﻣﺎ ﺑﻮده اﺳﺖ. ولی وقتی‏‏ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻤﺎم آگاهی از ﻛﻼم ﺧﺪا و ﺷﻨﺎﺧﺖ روح و روان ﺧﻮد (ﻓﻜﺮ- اﺣﺴﺎﺳﺎت- اراده) ﺑﺎ اﻳﻤﺎن روان ﺧﻮد را ﺗﺴﻠﻴﻢ روح‏اﻟﻘﺪس می‏ﻛﻨﻴﻢ در آن ﺻﻮرت دﻳﮕﺮ ﻧﻔﺲ و روان و ﺟﺎن ما در ﻛﻨﺘﺮل ﻣﺎ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﺑﻠﻜﻪ روح ﺧﺪا ﻣﺎ را ﻫﺪاﻳﺖ ﺧﻮاﻫﺪ کرد. 
تعمید ‏روح‏القدس‏‏ را می‏‏توانیم اینطور توضیح بدهیم که سبب وحدت ایمانداران با مسیح و با ایمانداران دیگر در بدن مسیح می‏‏شود. در کتاب مقدس اول قرنتیان ۱۲: ۱۲-۱۳ مرکز بحث در مورد تعمید ‏روح‏القدس‏‏ است: "زیرا چنانکه بدن یکیست و اعضای متعدد دارد و تمامی اعضای بدن اگر چه بسیار است یکتن می‏‏باشد همچنین مسیح نیز می‏‏باشد. زیرا که جمیع ما به یک روح در یک بدن تعمید یافتیم خواه یهود خواه یونانی خواه غلام خواه آزاد و همه از یک روح نوشانیده شدیم" (۱ قرنتیان ۱۲: ۱۳). 
نخستین اشاره به تعمید روح‌القدس در عهد جدید، مربوط به یحیای تعمید دهنده می‌گردد (متی ۳: ۱۱؛ مرقس ۱: ۸؛ لوقا ۳: ۱۶). یحیی گفت که تعمید او، به آب است، اما مسیح موعود ایمانداران را به روح‌القدس و آتش تعمید خواهد داد. در مورد تعمید آب، شبان کلیسا شخص ایماندار را به آب تعمید می‌دهد؛ اما در مورد تعمید روح‌القدس، خود عیسی شخص ایماندار را به روح‌القدس تعمید می‌دهد. عیسی خودش اصطلاح تعمید روح‌القدس را به کار می‌برد و بین تعمید یحیی با آب و تعمید روح‌القدس تمایز قائل می‌شود. عیسی همچنین تعمید با روح‌القدس را تجربه‌ای می‌داند که به هنگام وقوع آن، روح‌القدس بر شاگردانش نازل می‌شود و آنان قوت می‌یابند (اعمال ۱: ۸)

هیچ نظری موجود نیست: